fbpx Skip to main content
GravidHypopressiv trening

Trening i svangerskapet -er det smart?

Det er mange meninger om trening i svangerskapet -er det smart? Og er det trygt?
Både hypopressiv trening og trening generelt har mange helsefordeler for gravide, det vet vi med sikkerhet.
trening i svangerskapet
Trening i svangerskapet
  • forhindrer for høy vektoppgang i svangerskapet
  • redusere risiko for svangerskapsdiabetes
  • reduserer risiko for høyt blodtrykk
  • redusert rekonvales tiden etter fødsel
  • redusert risiko for korsryggsmerter
  • redusert risiko for urinlekkasje
  • redusere alvorlighetsgraden av korsryggsmerter
  • forhindrer eller forbedrer symptomer på depresjon
  • opprettholder fysisk form
  • forhindrer uønsket høy vekt etter fødsel
  • kan redusere risiko for keisersnitt
Fordelen med hypopressiv trening er at den er effektiv for å trene bekkenbunn samtidig som du styrker øvrig muskulatur.  Det er en mild treningsform som kan gjennomføres hjemme, uten utstyr, og selv om form og energi ikke er på topp.
Som gravid skal du ikke gjøre vakuumpusten (apnè), men bruke en alternativ pusteteknikk som også er veldig effektiv.
Det viktigste for deg som er gravid er å finne en trening som du får gjennomført. Og aller helst en trening som også inkluderer trening av bekkenbunn.
Du kan bli sterke selv om du er gravid, og oppleve progresjon på trening. Spesielt om du ikke har trent så mye før svangerskapet.
Den innsatsen du legger inn nå, vil du være ekstra glad for når babyen kommer. Har du trent som gravid henter kroppen seg raskere inn etter fødsel. Og du har mindre sannsynlighet for å plages med lekkasjer, smerter i bekken/rygg, fremfall og delte magemuskler.
Har du lyst å lære mer om kosthold og trening i svangerskap og barseltid?
Et nytt kurs om akkurat dette kommer snart! Sett deg på ventelisten og bli den første til å høre mer.
Få gratis nyttige tips rett i innboksen!
Invalid email address
Du kan melde deg av når som helst

Legg igjen kommentar